fotograferen van de locaties


Aan het begin van de avond, na een afspraak te hebben gemaakt met een van de toekomstige ‘theaterdirecteuren’, stappen we in de auto. Even snel een hapje eten met het bord op de schoot, de oude Vara toneellamp op de achterbank, het stevige statief achter de voorstoelen, verlengsnoer en transformator in de achterbak, mede-fotograaf inladen en dan op naar de locaties. Naar bijvoorbeeld de Watermolen waar we gebukt onder het draaiende rad onze foto’s mochten maken en waar we wit van het meel weer uitkwamen. Of naar Henri Bloem waar we met een heerlijke fles Burgemeesterswijn onder de arm de winkel verlieten. En daarna trekt een bonte stoet van enthousiaste mensen aan ons voorbij. We proberen de ‘theaterlocaties’ zo goed mogelijk in beeld te brengen, waarbij de theaterlamp de verbindende schakel is bij alle opstellingen. Meestal hebben we de luxe om binnen te fotograferen. Maar soms moesten we ook naar buiten: hoge bevroren trapjes op, ijskoude achtertuinen in met al even ijskoude statieven en metalen lampenstandaard. Een warm kopje koffie doet de kou weer snel vergeten. Eenmaal terug in de auto, nadat we alles weer hebben ingeladen, zijn we het roerend eens met elkaar: we wonen in een prachtige wijk.